2018. január 12., péntek

Véleményem a "Barbie baba igyekszik, de nehezen tartja a lépést a korral" című cikkre


Szeretem ezt a témát, hiszen ahányan vagyunk, annyi vélemény született már a Barbie babákról. Azt viszont nem szeretem, ha valaki nem jár utána alaposan egy témának, mielőtt ír róla.
Megértem, ha sokan úgy gondolják, a Barbie bizonyos szempontból rossz hatással lehet a gyerekekre. viszont azt gondolom, önmagában egy játékbaba nem tehet arról, ahogyan kezelik és amilyen marketinggel próbálják eladni azokat. A szülők, tanárok, viszont igenis tehetnek arról, hogy ez a baba hogyan hat egy gyerekre és arról is, hogy a Barbie köré épített világ, mesék, stb. hogyan befolyásolják a gyerekeket. Ha a felnőttek vennék a fáradtságot és beszélgetnének a Barbie-ról készült filmekről, mesékről, talán a gyerekek is okosabban játszanának velük.

És igen: a matek nehéz. És ki tudja, Barbie talán a történelem vagy az irodalom todósa. Ken viszont a fizikát és a matekot szereti, neki a történelem a nehéz! Nem vagyunk egyformák, ahogy a babák sem azok. Ezt kellene tudatosítani a gyerekekben, nem pedig egy játékot hibáztatni a szülőknek saját inkompetenciájuk miatt.

De lássuk a véleményem a "Barbie baba igyekszik, de nehezen tartja a lépést a korral" című íráshoz.

Nem tudom, ki hogyan elmékszik a saját gyerekkorára. Kislányként szerettem a gyerek formájú babákat is, voltak kisebbek, nagyobbak, csecsemő formájúak. És igen, mint sok kislány én is utánoztam anyukámat és igyekeztem úgy játszani ezekkel a babáimmal, mintha én lennék az anyukájuk. Aztán ott voltak a Barbie babáim. Velük másképp játszottam. Volt 3-4 lány és egy pasi meg vagy két gyerek. Velük azt képzelte el, milyen leszek majd nagylányként. Lesz egy férjem, gyerekeim és barátnőim.
Én is odavoltam természetesen a babaházakért, de a szüleimet nem rántotta be a „vegyük már meg neki, ne hisztizzen” dolog. Anyukámmal ketten készítettünk házat kartondobozból a babáimnak. Érdekes! Utána már nem akartam műanyagból rózsaszín giccses házikót. Később kaptam egyet ugyan, de az is kartonból volt és úgy rendeztem be, ahogy akartam. Szerintem nem az a lényeg, hogy egy baba milyennek van eladva (állatorvos, tanárnő meg a többi) hanem az, hogy a szülők megfelelő fantáziát adjanak a gyerekeiknek. Anyukám minden este mesét olvasott nekem, páratlanul gazdag fantáziával ajándékozott meg ezzel, így az én alap, „szakma nélküli” babáimból rögtön lett természettudós (Fekete István: Tüskevár hatására), orvos (sokat jártam dokihoz allergia miatt), tanárnéni (iskolai élmények) stb.
És ja, eszembe sem jutott, hogy olyan szőke és vékony legyek, mint a babáim. Emellett nagyim és anyukám vették a fáradságot és varrtak a babáimnak nadrágot, vagy anyuval készítettünk nekik bútorokat.
Nem, gyerekként nem politizáltak a babáim, vallási különbségek sem voltak és még csak nem is lettek leszbikusok. De ha mégis lett volna? Kinek ártok vele? A gyerekek, ha jól tudom, tapasztalás útján és játékkal fedezik fel a világot. Közben eldöntik, hogy amit tapasztalnak, jó vagy rossz. És ha már kritizáljuk ezeket a babákat mert túl egysíkúak és a rózsaszín világot, amit köré teremtettek, felteszem a kérdést: Miért baj, ha van egy muszlim baba vagy egy néger a többi között? A valódi világ is sokszínű, mind vallásban, bőrszínben és más nézetekben. Nem a sokszínűséggel van a baj, hanem azzal, hogy nem tanuljuk meg egymást elfogadni olyannak, amilyen. A muszlim utálja a keresztént és vica versa. Nekem sosem volt gondom, ha más másképp látja a világot, mint én. De sosem hallottam, hogy a szüleim megítéltek volna embereket vallásuk, bőrszínük vagy egyéb külső és belső tulajdonságaik miatt. Nálunk két embertípus volt: A jó ember, aki segítőkész, becsületes, önzetlen és voltak a rossz emberek, akik bántanak másokat, önzők, tisztességtelenek (nemtől, rassztól, vallástól stb. függetlenül).
A Barbie csak egy baba! Az, hogy anyukák belelátják, hogy a baba a nők értelmi képességeit megkérdőjelezik, lelkük rajta. Meg azon is, hogy nem találnak ki az alapbabákhoz értelmes foglalkozásokat, amik alapján a csemetéjükkel játszhatnának.
Felnőtt fejjel ugyancsak Barbie párti vagyok. Blogot is írok, ahol megmutatom, hogyan lehet a babának álomházat készíteni kartondobozból, hogyan készíthetünk bútorokat és más kiegészítőket számukra.
Emellett írói hajlamomat is megcsillogtatom, mivel történeteket találok ki nekik, lefotózom őket különböző szituációkban. Évente tartunk babatalálkozót, ahol a többi babagyűjtő és blogger élőben is találkozhat egymással és megoszthatja a tapasztalatait, ötleteit. De lehet, azoknak van igaza, akik azt mondják, nőjünk már fel és válasszunk komolyabb hobbit. Nos, talán nekik van igazuk… A számítógépes játékok „sokkal hasznosabbak” és addiktívabbak, úgyis kevés még a játékfüggő kicsi hazánkban. Igen, tudom, a biciklizés és az olvasás is hobbi. Mindkét tevékenységet szívesen űzöm, amikor időm engedi.

____________________________________________________________________
Ez kommentben is felkerült a cikkhez, biztos, ami biztos :)

Nos ez lenne az én véleményem a témáról. Ha nem tetszik, tőlem kitörölheted, de ugyanez felkerül a blogomba is, és azt már nem töröltetheted velem, ugyanis nekem is jogom van elmondani a véleményem a témában. Szép napot!

2 megjegyzés:

  1. Igen, a lényeg leírva: Minden kés lehet fegyver, vagy használati tárgy, attól függ, kinek a kezébe kerül....

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek veled, hogy Barbie csak egy baba! A többi már mind a fantázián múlik... Én gyerekkoromban nem igazán szerettem babázni, nem volt különösebb oka, csak nem annyira érdekelt, mert akkoriban csak az állatos dolgokat szerettem. Persze ettől függetlenül kaptam Barbie-típusú babákat, és anya varrt is nekik ruhákat a Babadivatból. De felnőttként, néhány évvel ezelőtt valahogy felfedeztem a babákat újra, és meg is szerettem őket, elkezdtem varrni, és emiatt elkezdett érdekelni a Barbie-k világa. Tény, hogy sok hercegnős dolog van, és sok a rózsaszín, de ez Barbie ikonikus színe. Mellesleg minden más lányos játék ugyanilyen színű, és engem csak az zavar, hogy ha valami lányos, az kizárólag pink, rózsaszín vagy lila lehet, régebben mintha nagyobb lett volna a színválaszték. De ha rózsaszín, nem kötelező megvenni, lehet készíteni is otthon ruhát, házat, stb., ahogy írtad is. Fantázia kérdése az egész, és bár nem vagyok tapasztalt a témában, de a gyerekek elég jól el tudnak attól vonatkoztatni, hogy egy baba eredetileg "hercegnő" volt, lehet, hogy a következő játékban mondjuk titkos ügynök lesz vagy akármi más. Egyébként régen nekem sem jutott eszembe, hogy Barbie egy valódi embert ábrázol, mivel a régi babák testalkata még távolabb állt az igazitól, mint a mostaniak. Linor Goralik könyvében pont leírt egy olyan párbeszédet, amikor megkérdezik, hogy ugye te is szeretnél olyan lenni, mint Barbie? Mire a megkérdezett kislány csak annyit mond: de Barbie csak egy baba...

    VálaszTörlés